CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday 26 July 2011

Kenangan Tersimpul Rapi..

Semalam masa tengah cuba menyetelkan kerja2 opis yang perlu dibereskan...mata ini dok usha gambar-gambar nostalgia yang di tag oleh adik aku...Norhayati kepada kakak2 n adik2nya...pecah perut aku gelak dok baca komen masing2...especially adik aku yang ketiga..Dila..sebab masa kecilnya dia sedikit hitam tak cerah, hehhheheh, ramai2 adik beradik dia yang paling gelap tak cerah sket kulitnya. Tapi bila besar dia la paling lawa cantik sket berbanding yang lain. Gambar-gambar tu masa kami masih kecil dan di rumah lama..setelah kami pindah ke rumah baru di PCB, rumah tu terus didiami oleh arwah pakcikku...Arwah Mili yang baru je meninggal bulan puasa tahun lepas...tiba-tiba je teringat kat dia..lebih2 lagi menjelang bulan puasa ni...al Fatihah buat arwah.

Gambar-gambar dalam fesbuk tu juga banyak mengimbau kenangan ketika berada di rumah lama itu...banyak sangat suka duka susah senang .....rumah yang beratap zink...bila hujan jer..sbuk tadah air dengan baldi...sebab tiris..zink yang bocor sana sni...masa tu yang tinggal di situ..mak abah, kami 5 beradik, aku, angah,dila,yati dan tini, nenekku..makcik ku dua orang, maksu dan wak sid...dan pakcikku..pak tam n mili..rumah hanya 3 bilik..even nampak ramai tapi kami dapat membesar dengan selesa..tidur pun di ruang tamu..sebab kekurangan bilik..belajar dan tidur di tempat yang sama...namun tidak memberi masalah kepada kami untuk belajar..prestasi pembelajran kami alhamdulillah ok...masa tu mak n abah jual pasar malam n pasar tani...sebut pasal jerih perih my parents masa ni memang sebak dibuatnya...skrg ni kalau pegi pasar malam time ujan teringat betapa kalutnya penjual nak tutup brg jualan dari kena hujan...begitulah apa yang aku rasa dulu....

Nenekku masa tu buat kuih untuk menampung kehidupan seharian..yang tukang jual nye aku ler...ketuk pintu rumah2 orang paksa suruh orang beli kuih..aku punya KPI kena jual semua sebelum pulang ke rumah..sebab aku dapat upahnya..RM0.50..masa tu RM0.50 besar nilainya..aku tak malu menjual kuih masa tu..sebab niat untuk membantu nenek...kuih nenek smpai sekrang takde orang pandai buat ...aku rindukan bahulu nenek yg banyak telur n apam yang diletak kelapa n lengur (bijan) atasnya...ahhhhhhh...rindunya aku saat itu..alhamdulillah nenek ku itu masih sihat smpai sekarang...cuma da tak larat da dia nak buat semua tu..aku kena menuntut ilmu ni...alang2 leh jual plak kat opis..ketuk bilik pegawai2 n staf..hehhe

Satu persatu kenangan di sana hinggap di fikiran ku...semestinya kenangan itu akan tersimpul rapi dalam hatiku...kerana di situ aku belajr berdikari..di situ juga aku menghargai pengorrbanan seorang ibu...jerih payah seorang ayah bekerja..peluh yang mengalir ketika kena terik matahari terutamanya dalam bulan puasa takkan ku lupa ..mak abah....sakit perit masa mak operate mata kerana ketumbuhan di mata akibat berjaga malam takkan luput dalam ingatanku..semua itu akanku ingat...ingatan yang menambahkan kekuatan semangatku untuk menyelusuri liku-liku hidup..ingat sebagai pedoman meniti kehidupan yang hanya satu persinggahan ini...insyaAllah


Mama Mueez & Caca



 5 beradik..masa raya nih..
 Di rumah PCB..
Aku n dila...

my siblings..

Abah yang ku sayang...penguat semangatku..

Mak abah..kak long love u..

No comments:

Post a Comment